سیلندر و ماردون چیست ؟

کاربرد سیلندر و ماردون

یکی از حساس ترین قطعات دستگاه تزریق و اکسترودر، ماردون (مارپیچ) و سیلندر است که مهم ترین کاربرد آن را میتوان اینگونه شرح داد که: نقش مارپیچ این است که مواد پلاستیکی موجود در سیلندر را از زیر قیف به داخل قالب تزریق می‌کند. در این مرحله مواد به طور یکنواخت حرارت داده شده و در نهایت ذوب می شوند. سپس در مرحله آخر با چرخش مارپیچ به جلو رانده شده و با فشار به داخل قالب تزریق می شوند.

تالیسا به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان تجهیزات و لوازم جانبی تزریق پلاستیک، انواع سیلندر و ماردون را به شما عرضه می کند. جهت خرید و یا ساخت سیلندر و ماردون از لینک زیر استفاده نمایید و یا با ما در تماس باشید.

خرید سیلندر و ماردون

1-سیلندر ماردون دستگاه تزریق پلاستیک

2-سیلندر ماردون اکسترودر

سیلندر و ماردون چیست؟

سیلندر و مارپیچ تزریق پلاستیک یکی از لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک است و بر اساس تناژ دستگاه در سایزهای مختلف ساخته می شود. و جنس سیلندر و ماردون ها بر اساس مواد اولیه پلاستیک و از فولاد با انواع مختلف انتخاب می شود. بهترین جنس آبکاری برای سیلندر و ماردون bimetal است که از خوردگی و سایش جلوگیری می کند.

سیلندر و ماردون دستگاه تزریق پلاستیک
سیلندر و ماردون دستگاه تزریق پلاستیک

انواع سیلندر و مارپیچ

1-سر مارپیچی ساده برای مواد مختلف ترموپلاستیک

کاربرد سیلندر و ماردون سر مارپیچ با بریدگی کوچک نوک آن برای تمیز کردن و خارج نمودن باقیمانده مواد از جلوی سر سیلندر قابل استفاده می باشد.

2-سر مارپیچ دندانه دار

کاربرد سیلندر و ماردون مناسب برای مصرف پی وی سی سخت می باشد. این ماده حساسیت زیادی در مقابل حرارت دارد و بلافاصله می سوزد و نباید چیزی از آن در جلو سر سیلندر باقی بماند. بنابراین تمام مواد توسط دنده ها تخلیه می گردد.

3-سر مارپیچ رینگ دار

کاربرد سیلندر و ماردون دارای دنده اضافی برای تمیز کردن مواد از جلو سر سیلندر بوده که این سرمارپیچ برای مواد حساس استفاده می شود و کیفیت جنس آن نسبت به مدل های دیگر بهتر می باشد.

قسمت تغذیه ماردون

در این قسمت عمل بارگیری مواد و انتقال آن به جلو صورت می گیرد. همچنین در بخش تغذیه، مواد ضمن جلو آمدن به تدریج گرم می شوند. اصولا درجه حرارت دراین ناحیه بیشتر است و مهم ترین بخش مارپیچ می باشد. در نظر داشته باشید که قطر مارپیچ در این قسمت کمتر است.

قسمت تغییر و ذوب مواد در سیلندر

در این بخش به تدریج از عمق و حجم دنده های مارپیچ کاسته شده و مواد فشرده تر می شوند. که این امر موجب می شود رطوبت و گازهای موجود از طریق بازگشت به قیف، تبخیر و متصاعد شوند. و مواد باقیمانده با گرم شدن به تدریج به حالت ترموپلاستیک یا مذاب در می آیند.

قسمت تخلیه

در این بخش مواد مذاب و فشرده، آماده تخلیه هستند و از اینجا به داخل قالب تزریق می شوند. قسمت تخلیه معمولا حدود 4 الی 7 برابر قطر مارپیچ می باشد و زاویه دنده مارپیچ برای مواد دانه ای (گرانول) حدود 15 الی 20 درجه بوده و برای مواد پودری تا حدود 30 درجه نیز می رسد. بدین ترتیب مسافت یک دور کامل دنده (t) با احتساب اختلاف زاویه برای پودر و دانه تقریبا مساوی قطر است. قطر مارپیچ با توجه به اندازه و حجم ماشین نسبت به قطر سیلندر تزریق در حدود 21 میلیمتر کوچکتر است. بنابراین مارپیچ ها از نظر فرم و ساختمان، بسیار متفاوت بوده و هر یک برای ماشین و مواد خاصی مناسب می باشند.

سیلندر و ماردون های چینی تالیسا

در نظر داشته باشید زمانی که سیلندر مارپیچ کثیف شود باید مواد سخت دیگری داخل سیلندر ریخته شود تا سیلندر را به خوبی تمیز گرداند و اگر احیانا تمیز کردن سیلندر با این وسیله میسر نباشد. می توان مارپیچ را از سیلندر خارج نموده و با فرچه مسی یا برنجی داخل شیارهای آن را تمیز کرد. پارچه آغشته به گازوئیل یا نفت نیز برای نظافت مارپیچ در صورت گرم بودن آن قابل استفاده می باشد. اصولا مارپیچ را باید درحالت گرم تمیز نمود و در صورتی که سیلندر و مارپیچ هر دو کثیف باشند. با ریختن مواد سخت تر و پایین آوردن درجه حرارت سیلندر و با باز کردن سر سوپاپ پاک کردن آن ها امکان پذیر می باشد. و در نظر داشته باشید که با هر بار در آوردن و تمیز کردن مارپیچ بر استهلاک ماشین افزوده خواهد شد.

نیروی محرکه سیلندر و مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک

نیروی محرکه مارپیچ برای گردش و مواد گیری می تواند به دو صورت تامین شود. در حالت اول به صورت مکانیکی با حرکت الکتروموتور و در حالت دوم به صورت هیدرولیکی تامین می گردد که اخیرا بیشتر از سیستم هیدرولیکی استفاده می شود. حرکت مارپیچ به صورت مکانیکی با نصب یک الکتروموتور در بالای سیلندر تزریق، امکان پذیر است. الکترو موتور به وسیله نیروی برق به حرکت در آمده و توسط چرخ دنده های تبدیل به مارپیچ منتقل شده و سبب گردش آن می شود.

تفاوت روش مکانیکی و هیدرولیکی برای به گردش درآوردن مارپیچ، تنظیم سرعت مارپیچ می باشد. در روش مکانیکی سرعت مارپیج از روی دور الکتروموتور و قطر چرخ دنده قابل تغییر نخواهد بود. ولی به روش هیدرولیکی این تغییر به آسانی انجام می شود و کافی است که فشار روغن وارد به پمپ را کمتر یا بیشتر کنیم. تا از سرعت مارپیچ کاسته و یا بالعکس بر آن بیفزاید، برای اینکار به متوقف کردن ماشین یا عملیات دیگر نیاز نیست.

ماردون
ماردون

سیلندر تزریق دستگاه تزریق پلاستیک

در واقع مهم ترین قسمت تزریق، سیلندر تزریق می باشد که مارپیچ یا ماردون در داخل آن قرار می گیرد زیرا تمام فعل و انفعالات مواد پلاستیک در داخل آن صورت می گیرد. جنس سیلندر تزریق از فولاد ضد زنگ و بسیار سخت می باشد و حتی سخت تر از فولاد مارپیچ انتخاب می شود تا در صورت بروز خطر، ماشین با آسیب دیدن مارپیچ متوقف گردد و به سیلندر صدمه ای وارد نشود. همچنین ساختن سیلندر تزریق به مراتب سخت تر از ساختن مارپیچ است. مثلا اگر اشتباها همراه با مواد پلاستیک، قطعه ای از فلز داخل سیلندر شود و مانند برنج یا مس نرم باشد. این قطعه یا خرد شده و از سر سوپاپ سیلندر خارج می شود. یا داخل سیلندر گیر می کند و در نتیجه به مارپیچ آسیب می رساند.

سیلندر و ماردون دستگاه اکسترودر
سیلندر و ماردون دستگاه اکسترودر

همچنین به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که قطعه از فلز سخت یا فولاد باشد، سیلندر تزریق هم آسیب خواهد دید. معمولا فولاد سیلندر تزریق در مقابل حرارت مداوم تا حدود 500 درجه سانتیگراد مقاومت دارد. لذا با توجه به مشکلات ساخت و گران بودن فولاد از گران ترین واحد های ماشین تزریق پلاستیک به شمار می رود. روی سیلندر پوشیده از گرمکن های متعددی است. که برای ذوب مواد داخل آن به وسیله برق، حرارت لازم را تامین کرده و به سیلندر منتقل می کند.

اسامی استاندارد بخش های مختلف مارپیچ

در کشورهای اروپایی قسمت های مختلف مارپیچ با نام ها و مشخصات استاندارد نام گذاری شده است. و هر بخش با یک حروف انگلیسی مشخص شده است.

نحوه انتخاب سیلندر و ماردون

بر اساس تناژ دستگاه: 130، 170، 250، 320، 420 تن و سایر دستگاه های بزرگتر

براساس ظرفیت و قدرت تزریق: سیلندر نوع C , B , A

بر اساس جنس: فولاد معمولی (VCN, EMO40)، فولاد بایمتال (SPK)

سیلندر ماردون ایرانی و چینی

سیلندر ماردون اکسترودر کونیکال CM 45، CM 51، CM 55، CM 65،CM 80

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *