قیمت خودرو تا پایان سال افزایش مییابد؟
به باور یک کارشناس، تا پایان سال ریتم ملایم افزایش قیمتی را خواهیم داشت.
بازار خودرو بهطور معمول توسط شرکتهای خودروسازی، نمایندگان فروش و بازاریابان خودروها، فروشگاههای خودروهای دست دوم و افراد حقیقی که خودرو خود را به فروش میگذارند، تشکیل شده است. در این بازار عموماً مشتریان میتوانند از انتخاب مدل، مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش مناسب برای خودرو خود استفاده کنند.
سطح تقاضا و عرضه در بازار میتواند قیمت خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای خودروها بالا باشد و عرضه کم باشد، قیمتها معمولاً افزایش پیدا میکند. به عبارت دیگر، اگر تقاضا برای خودروها بیشتر از تعداد موجود باشد، بازیگران تأثیرگذار میتوانند قیمتها را بالا ببرند.
سیاستهای دولتی نیز میتوانند تأثیرگذار بر قیمت خودروها باشند. تعیین مالیات، تعرفهها و سایر مقررات دولتی میتواند نرخها را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، افزایش مالیات یا تعرفهها میتواند باعث افزایش نرخ خودروها شود.
هزینه تولید خودروها دیگر عامل مهم در جهت رشد بهای خودرو به شمار میرود. اگر هزینه تولید مواد اولیه یا قطعات خودرو افزایش پیدا کند، این امر میتواند باعث افزایش قیمت خودرو ها شود.
در صورت وجود رقابت قوی در بازار خودرو، بازیگران تأثیرگذار میتوانند قیمتها را کاهش دهند تا در مقابل رقبای خود رقابت کنند. در عوض، در صورت کمبود رقابت، بازیگران تأثیرگذار ممکن است منجر به افزایش قیمتها شوند.
به طور کلی، بازیگران تأثیرگذار بر قیمت خودروها شامل تقاضا و عرضه، سیاستهای دولتی، هزینه تولید و رقابت در بازار هستند. تعامل این بازیگران با یکدیگر و بازار میتواند قیمتهای خودروها را تحت تأثیر قرار دهد.
در بازار خودرو ایران موضوع قدری متفاوت و پیچیدهتر است و معمولا عملکرد قابل نقد دولتهای مختلف در این مسیر ضعیف بوده و نتیجه مطلوبی هم حاصل نشده است. در این راستا گفتوگویی با مرتضی مرتضوی، کارشناس صنعت خودرو انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
مشکل اساسی بازار خودرو
مرتضی مصطفوی، کارشناس درباره طرح فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار و تاثیر احتمالی آن بر نرخها گفت: بازار خودرو و صنعت خودرو، اشتراکاتی با هم دارند اما تحلیل و ارزیابی این دو مقوله باید به صورت جداگانه صورت بگیرد. من بر خلاف باور عمومی، مشکل اساسی بازار خودرو را عرضه و مسائل مربوط به آن نمیدانم. مواجهه با ساختار بیثبات اقتصاد کلان، دلاری بودن بازار خودرو همانند بیشتر بازارهای غیر مولد کشور و در اختیار گرفتن محورهای اصلی نوسانات بازار توسط دلالان، ایرادات اصلی بازار خودرو را تشکیل میدهند و این عوامل اثر عرضه بر بازار را به حداقل رسانده است.
او ادامه داد: ما با بازاری مواجه هستیم که تمامی نوسانات آن به خاطر تقاضای کاذب است و ریشه معضلات موجود را باید در طرف تقاضا جستوجو کرد. دولت تمام تمرکز خود را روی طرف عرضه معطوف کرده ولی در صورت مدیریت طرف تقاضا و برخورد با دلالان، بسیاری از چالشهای ما برطرف خواهد شد. در این شرایط کسی بیش از احتیاج خود به مصرف گرایی نمیپردازد و همین حجم خودروهای موجود، کفاف بازار را خواهد داد.
تمرکزها روی عرضه معطوف است
مصطفوی تصریح کرد: عدم حکمرانی واحد در این حوزه، عملکرد ضعیف سازمان مالیاتی و خلأ یک بانک اطلاعاتی شفاف و سامانه آنلاین مطلوب باعث شده تا مقابله با دلالی به خوبی صورت نگیرد. از سوی دیگر وجود یک جریان پنهان، مانع از شفافیت در بازار خودرو شده و این مسئله بستر لازم را برای دلالی فراهم کرده است. تمامی این عوامل دست بهدست هم داده که کسی به سراغ کنترل بحث تقاضا نرود و تمامی تمرکزها روی عرضه معطوف شود.
وی افزود: تمام مکانیزهای نوظهور فروش مثل همین فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار، به نحوی طراحی شدند که تمام منفعت آن به جیب خودروساز و سهامدار خودروساز میرود و مردم در این زمینه نادیده گرفته شدند. این جریان منجر به نجات خودروساز از قیمت دستوری و فروش خودرو با قیمت بالاتر میشود. تمام این فعل و انفعالات باعث افزایش چشمگیر خودرو در بازار میشود که طبعا چالشهای جدیدی را نیز به دنبال خواهد داشت.
قیمتها به سود مردم اصلاح نخواهد شد
کارشناس صنعت خودرو ضمن انتقاد از عملکرد دولت در این حوزه گفت: اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه به علت وجود انگیزههای دلالی است که متاسفانه مسئولان هیچ گونه پاسخگویی شفاف در این خصوص انجام نمیدهند. طرحهای این چنینی هیچ اتفاق مثبتی در حوزه خودرو و بحث نرخها ایجاد نمیکند و صرفا سودهای کلانی نصیب خودروسازان میشود. قیمتها نیز به سود مردم اصلاح نخواهد شد و با این رویه نباید به انتظار کاهش قیمت خودرو نشست.
مصطفوی در ادامه مطرح کرد: تا زمانی که اقتصاد کلان به ثبات مطلوبی نرسد، مادامی که بازار خودرو در سیطره دلالان باشد، امکان کاهش قیمتها با استفاده از این نوع طرحهای فروش امکانپذیر نیست. این موضوع در خصوص واردات خودروهای کارکرده و سایر طرحها نیز مصداق دارد و بهره گیری از آنها تاثیری بر نزولی شدن نرخ خودرو ندارد. بهبود بازار خودرو و کنترل قیمتها به عوامل دیگری بستگی دارد که متاسفانه دولت و سایر نهادهای ذیربط اقدامات لازم را تا به امروز ترتیب ندادند.
پیشبینی قیمت خودرو تا پایان سال
او در ارتباط با وضعیت قیمتی خودرو تا پایان سال و احتمال افزایش نرخها اظهار کرد: عواملی نظیر نوسانات نرخ ارز، جو روانی حاکم بر صنعت خودروسازی ما و رخدادهای سیاسی در تغییرات قیمتی خودرو نقش مهمی را ایفا میکنند. در پیش بودن انتخابات مجلس و ثبات نسبی بازار ارز موجب شده تا فضای آرامی در حوزه خودرو برقرار شود و با این حساب، تا زمان برگزاری انتخابات به احتمال قوی شاهد تغییر نرخها نخواهیم بود.
این کارشناس در پایان اضافه کرد: البته مشکلات مربوط به تولید خودرو و کمبود قطعه تا حدی بازار را تحت الشعاع خود قرار داده اما به باور من، تا پایان سال ریتم ملایم افزایش قیمتی را خواهیم داشت. شرایط بازار خودرو و وضعیت قیمتی پس از انتخابات را میتوان پیشبینی کرد اما بهتر است تا آن زمان صبر کنیم و درحالحاضر اقدام به پیشبینی نکنیم.